Blog-lovin'

Follow on Bloglovin

mandag den 20. februar 2017

Opstart på hestedifferentiering

Så blev det endelig tid til at starte på differentiering! Det er sidste omgang, inden jeg til juni endelig (forhåbentligt!) kan kalde mig dyrlæge! :)

Jeg var heldig at komme ind på min 1. prioritet, nemlig hestesygdomme.
Differentieringerne er ret forskelligt bygget op, så jeg kan desværre ikke sige så meget om de andre. Der må de interesserede alliere sig med studerende, der har gået på dem. Men jeg kan fortælle lidt om differentieringen i hestesygdomme, hvilket jeg snart har fået en hel del mails, der efterspørger ;)

Kurset ligger over to blokke, altså svarer det til et semester. Hele herligheden foregår på Universitetshospitalet for Store Husdyr i Taastrup (tidl. kendt som KVL eller LIFE).
Vi er 12 studerende pr. halvår, og vi roterer rundt med 3-4 studererende på mindre hold. Alle kommer gennem de samme rotationer, blot i forskellig rækkefølge.
Min egen gruppe starter med 4 uger på intern medicin, herefter 4 uger på kirurgi, 2 uger i praktik (intern eller ekstern), 2 ugers reproduktion og til slut 4 ugers kørepraksis/akutvagter.

Jeg har kun haft to ugers medicin indtil nu, men jeg elsker det! Her fokuseres på medicinske patienter, hvorfor vi har en hel del kolikheste, men vi får også heste med sygdomme i andre organsystemer, som hud, øjne, lever, lunger, hjerte osv. Vi arbejder meget med fuld klinisk undersøgelse, hvor patienterne undersøges til bunds, og vi lægger en behandlingsplan i samarbejde med dyrlægen. Som diff'er kan jeg mærke, at vi får lov til meget mere end de core-studerende, men vi har også en del mere ansvar!
Vi får dagligt tildelt en/flere patienter, der er vores ansvar, og vi skal sørge for klinisk undersøgelse og alle behandlinger af patienten. Allerede på første uge fik jeg lov at lave bughulepunktat, sonde kolikheste, ilægge kateter og aflive, m.m.!
På både medicin og kirurgi skal der laves 6 fulde kliniske journaler. Afhængigt af hvor travlt man har, kan man arbejde på dem om eftermiddagen, og ellers er det noget man må sidde med derhjemme! Så "lektier" slipper vi stadig ikke helt for, dog er det super god læring, da selve eksamen netop koncentrerer sig om en fuld klinisk undersøgelse, samt behandlingsplan og udredning.

Kirurgi har jeg så ikke haft endnu, men her får man lov at være med inde til OP nogle gange, og ellers har man ansvaret for kirurgiske patienter, som f.eks. kastrationer, sår, halthed, osv.

Reproduktion har jeg ikke helt overblik over endnu, der vil komme en mere udførlig beskrivelse, når jeg har haft den del ;)

Praktik finder man selv. Man kan tage det internt på vores hospital, eller søge ud på et af de mange gode hestehospitaler vi har i landet.

Når man har 4 ugers kørepraksis, så arbejder man sammen med udkørende dyrlæge, altså kører man ud til patienter, i stedet for at de kommer til hospitalet. Her ser man mange forskellige situationer og dyr! Én af disse 4 uger foregår dog som akutvagt om aftenen/natten. Det er en ret tough uge, hvor du har 16-timers nattevagter hver nat! Og det skiftes man så i gruppen til, således at én person har nattevagter den uge, mens de andre kører ud med dyrlægen om dagen. Og næste uge er det så en anden fra gruppen, der tager nattevagterne. Så er man 4 på hvert hold, hvilket er det mest typiske, så har man reelt 3 ugers kørepraksis og 1 uges nattevagt/akutvagt. Man aftaler indbyrdes, hvem der tager hvilke uger.

Udover alt dette har vi en masse spændende seminarer om tirsdagen og torsdagen. Her undervises vi både af interne og eksterne personer, der fortæller om alt fra blodprøver og halthed, til forsikring af konkurrenceheste og doping. Alle emner om heste gennemgås, og det er super spændende!
Og så har vi desuden nogle enkelte eftermiddage med cytologi og røntgen, hvor vi går lidt mere i detaljer med dette, og får lov at øve os i praktisk udførelse og fortolkning.
Vi har i maj også en "føldag", hvor vi bruger en hel dag på at lære om føl!

Så der sker hele tiden noget nyt, og ikke to dage er ens! De første to uger på medicin er fuldstændigt fløjet afsted, det er slet ikke til at tro! Nogle dage er stille, nogle dage er travle, og nogle dage igen tror man er stille, men lige pludselig kommer der to akutte kolikheste og en til gastroskopi uanmeldt, og så blev det en travl dag alligevel!

Indtil nu har det været enormt lærerigt og fantastisk, men også hårdt, med lange dage!
Der går en bus til/fra Frederiksberg campus til Taastrup som altid, men jeg vil forsøge at cykle nogle af dagene, da det giver lidt mere fleksibilitet, og det er god motion! Jeg har 15 km hver vej fra Valby, men kender andre der cykler derud, der har endnu længere! Det kan man sagtens, man skal bare køre i god tid ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar