Blog-lovin'

Follow on Bloglovin

tirsdag den 12. marts 2013

Blandede bolcher..

Da jeg inden for to uger fik at vide af flere forskellige personer, at de læste min blog (wut!), blev jeg ret overrasket! Jeg startede den egentlig mest for min egen fornøjelses skyld, og den eneste "reklame" den har fået, er et link på min facebook.
Nevertheless er der åbenbart flere, der har fundet den en hjælp, og det er da super fedt!!

Så jeg har besluttet at skrive lidt oftere :P I dag bliver det en blandet omgang, da jeg har flere ting på hjerte.

Først og fremmest farma. Det store, dødsensfarlige fag! Allerede første dag blev vi advaret om, at der var tårnhøje dumpeprocenter, og vi skulle være godt med fra starten, og uha ild og flamme.
Jeg sidder hele tiden og føler, at det er sådan stilhed før stormen-agtigt. Og her i dag gik det så op for mig, at der kun er to undervisningsuger tilbage.. Den der storm, ik?
Jeg får sikkert et chock, når jeg begynder at øve de gamle eksamensopgaver. Men indtil nu, jaa.. jeg ved snart ikke, jeg har altså haft fag hvor jeg følte, at det var langt sværere. Farmaci kom utroligt hurtigt fra hånden - vi havde det i én uge, og det var bare lidt om love og bekendtgørelser, om håndtering af lægemidler. De gav mening, ergo ikke det store forståelsesproblem. Vi lærte også at skrive recepter!!!! SÅ fedt altså! Så følte man sig som næsten-dyrlæge! Igen, piece of cake.
Så er der farmakologi, og her føler jeg det svære ligger: det er nemlig prop spækket med matematik, ad! Jeg tror de her kommer til at trække tænder ud til eksamen. Jeg kan huske, at jeg sad at læse første kapitel i bogen, og blev SÅ fanget! Hold nu OP det var spændende! Hvordan lægemidlet blev optaget, metaboliseret og alt muligt i kroppen; hvordan der var artsforskelle hos fx ruminanter og monogastriske dyr, og hvordan der var forskel fra per oral administration, intravenøs og cutan (altså på huden). Nøøøøj, det her kunne man bruge til noget!
Så kommer man i skole, og så har de SMURT den fantastiske, spændende teori ind i matematik! Øv! :(


Og her gik man og troede, at alt den slags var LOOOONG GONE med biofysik!

Jeg gik faktisk fra at forstå stoffet, til at gå lidt tabt i dumme formler og grafer. Jeg synes faktisk det er rigtig synd, at det skal gå tabt i matematikken - men vi er nok også en del der stadig har traumer efter biofysik. Så, en masse formler, og en masse grafer, som skal trækkes fra hinanden og hvad ved jeg. Altså egentlig forstår jeg godt hvorfor - men jeg synes forelæseren gør det mere kompliceret, end det behøves at være. Min veninde (som er psyko klog) fandt på sin egen måde at udregne opgaverne på, og jeg forstod det meeeget bedre! Og kunne med det samme se, at forelæseren gik kæmpe omveje, som var unødvendige.
Desuden er han af den gamle skole, og mener resolut man kun lærer ved at tegne graferne i hånden - dvs han lærte os ikke at lave de samme ting i excel, der måtte vi lige selv regne ud hvordan man gjorde. Sødt nok, hvis det ikke var fordi vi nu er overgået til elektronisk eksamen, og derfor sådan reeeet gerne vil vide, hvordan vi laver de komplicerede ting i excel. Igen blev jeg reddet af en studiekammerat, men min fornemmelse var, at frustrationen var stor blandt mange!

Men så sidder jeg også bare med en følelse af, at matematik-halløjet er det sværeste - men, det er virkelig ikke en særligt stor del af vores undervisning! Tror vi havde to uger med det, og så var det done. Så hvis så mange skal dumpe pga matematikken, så skal det jo fylde en kæmpe del til eksamen - men det giver bare ingen mening i forhold til, at det faktisk ikke fylder SÅ meget i pensum? Det er vigtigt og vi skal 100% kunne det, men toksikologien har vi fx brugt langt mere tid på!
Den del kan jeg til gengæld godt lide :) det er en masse om LD50, om giftige planter, om ophobning af metaller i kroppen, og hvad de gør ved dyret. Fedt og spændende!
Så overall er jeg glad for faget faktisk :)

Statistik og epidemiologi er sådan lidt finurligt.. Forelæserne går ud af deres gode skind for at forklare laaaangsomt og tyyydeligt (de er sikkert vant til vores ringe evner indenfor matematik!), men hvis man er bare nogenlunde handy med en computer, så går faget faktisk fint nok. Man skal bare forstå at bruge nogle kommandoer i statistik-programmet R, og selvfølgelig forstå hvorfor man regner det ud, som man gør. Men jeg synes nu faktisk det går okay :) statistik vil altid være lidt tørt, men jeg kan godt se hvad vi skal bruge det til, og så længe man kommer til øvelserne, så er det fint nok. Her er det bare at sidde og nørkle med opgaverne, og nogle dage bliver man hurtigt færdig, skønt!

So far so good :)

Jeg har fået job!! Yay! Jeg synes godt nok det begyndte at blive stramt at leve for en SU, efter jeg flyttede fra kollegiet i Rødovre. Så jobbet er meget tiltrængt, og jeg føler ikke det går ud over mit studie i overdrevet grad. Det er desværre slet ikke studierelevant, det er bare som piccoline for et firma, men det giver lidt mere pusterum i hverdagen. Det er godt 5-6 timer om ugen, så det er overkommeligt ift læsningen :) selvom der er MEGET!! læsning i farma! Hooold nu op. Men det er en anden snak. Det er bare for at sige, at man godt kan have job ved siden af. Ikke 20 timer i Netto, men nok til at man lige kan få plus på bundlinjen og stadig følge med, selvom dyrlægestudiet er en rigtig tidsrøver.

Og så lige noget omkring boligsituationen - den er elendig i København. De er ved at opføre nogle studieboliger på Amager. Med en husleje over det man får i SU. Så skal der også lige betales mad og smides 8.000 kr efter studiebøger om året.. Ja, jeg ved ikke hvad de tænker.
Jeg er heldig at bo i lejlighed efter et rædselsfuldt år på kollegie, men flere af mine veninder fra studiet bor til leje sort hos familier i Vanløse, hvor de smider 3400 kr efter 15 m2 værelse og dele-toilet.. It's a tough world out there.
Så mit pro-tip er: skriv jer op til kollegier. Alle dem i har råd til, med undtagelse af Rebæk Søpark Kollegiet (jeg kan ikke huske hvor meget jeg fik fortalt om det sted, ellers må i få historien en anden gang). Og skriv jer op i god tid! Det kan gøres på kollegierneskontor.dk. Det er helt gratis at skrive sig op, så det er en god idé at gøre allerede i gymnasiet. Det er umuligt at tage til København og personligt inspicere 34 kollegier, men prøv at Google dem, og spørg på online fora om andres erfaringer, og skriv jer så op.
De rigtig rigtig gode kollegier kræver tit, at man allerede går på en uddannelse (hvilket er noget bøvl), så min pointe er, at man må skrive sig op på KKIK, og tage det kollegie man får. Dernæst kan man sende ansøgninger til de bedre kollegier, som kræver disse, så snart det er muligt! Man kan få RIGTIG meget ud af at bo på et ordentligt kollegie, især på det sociale plan, hvilket er vigtigt når man er kommet til en ny by!
Rebæk Søpark fra forfærdeligt, da halvdelen ikke engang var studerende, men bare lallede rundt og larmede konstant (vilde fester midt i eksamensperioden, brandalarm midt om natten fordi det var sjovt, tyverier, uhyggelige personer, mega klamme køkkener osv).
Til gengæld kender jeg folk på andre kollegier, som har det helt fantastisk (jeg har selv været der, og ville ønske det var sådan et sted jeg var kommet hen!) Så kollegier kan i den grad være en god ting, hvis man finder det rette. Og så kan man så bo der, indtil man finder noget bedre, eller bare bo der fordi man har lyst.
Det skal også siges, at man kan søge om et værelse på KVL's kollegie, så snart man er blevet optaget. Det ligger lige ved siden af skolen, og eftersom det kun er dyrlægestuderende der bor der, kan man helt sikkert regne med, at der er ro på de rigtige tidspunkter ;)
Der er tit bolig-opslag på Sladderspalten (en fælles mail for fakultetet), så man skal bare starte med at finde sig et sted at bo, så kan man altid lede videre efter noget andet.

Og så er der hele hysteriet med ulve i Danmark.. Synes folk lige skal klappe hesten. For det første er der kun fundet to. For det andet er der ikke vildt meget plads i Danmark, så der er en chance for at de dør af sult og uddør igen. For det tredje er de mega sky, og nej, de spiser ikke pony Lotte på marken eller den lille dreng, der leger i haven. Jeg synes de er fantastiske og smukke, og at de i dén grad hører til i vores dejlige, nordiske natur! Hvis ulven vælger at slå sig ned i Danmark, så betyder det, at den danske natur er helt fantastisk! Det kræver nemlig ret meget, før et så stort rovdyr kan slå sig ned, så vi burde tage det som et kompliment! I Sverige og Tyskland har de success med ulve-afvisende hegn til husdyrene, og der ydes desuden kompensation for landmanden, hvis et af hans dyr bliver spist. Kunne det ikke være en mulighed?
Men i sidste ende tror jeg det er en storm i et glas vand, da det er tvivlsomt om de overhovedet slår sig ned, givet den ringe plads osv.. Men hvis de gør, så er det da spændende!

Over and out!
PS! Der kommer snart en mega awesome post, med gif-animationer! Jeg ææælsker dem og samler på dem, og jeg anede ikke man kunne indsætte dem på sådan en old school Google blog som denne her.
Jeg ved til gengæld alt om variansanalyse (det var en joke, go to hell mærkeligt statistik...)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar